Pregled koncertne sezone 2020. godine
Pregled koncertne sezone 2020. godine

Unatoč kriznoj i neizvjesnoj situaciji, Koncertni ured Zadar je u 2020. godini ostvario bogat glazbeni program.

U siječnju je u Klubu u Kneževoj gostovao jazz bubnjar Borna Šercar s projektom Jazziana Croatica - autorskim skladbama prožetim utjecajima hrvatskog folklora. Slijedio je pretplatnički koncert Pavo Urban | Puertas abiertas, glazbena priča o tragično preminulom dubrovačkom ratnom fotografu kroz viziju tango skladatelja Adriana Placentija, koji je za tu prigodu stigao iz Buenos Airesa. Uz njega je nastupila budimpeštanska violinistica Katalin Bartha te glumac Nikola Baće koji je čitao ulomke Urbanova ratnog dnevnika. Mjesec je zatvorio koncert Zadarskog komornog orkestra pod ravnanjem Ivana Repušića. Na programu je bio Mendelssohnov koncert za violinu, klavir i gudače, te Divertimento za gudače Béle Bartóka. Solisti su bili violinist Roman Simović i pijanistica Katja Repušić.

Veljaču je otvorio ciklus Mladi u Kneževoj s violončelistima Paolom i Giovannijem Genovese. U Pretplati je predstavljen Just music skladatelja Zorana Šćekića, u izvedbi pijanistice Ane Žgur, studija netemperirane mikrotonalne harmonije klavira ugođenog u prirodnoj intonaciji, nakon čega je slijedilo Šćekićevo predavanje o povezanosti glazbe i matematike.

U ožujku su se održala tri koncerta: u Klubu u Kneževoj nastupili su MrLee & IvaneSky, odnosno Damir Martinović Mrle i Ivanka Mazurkijević. Zadarski komorni orkestar pod ravnanjem Vetona Marevcija, a uz solista Darka Brleka na klarinetu vratio nas je u zlatno doba klasike uz melodije zadarskog skladatelja Stratika te Mozarta i Schuberta, a treću godinu zaredom, uz velik interes zadarskih dječjih vrtića i škola, Zadarski komorni orkestar i Koncertni ured Zadar priredili su izvedbu orkestralne suite Sergeja Prokofjeva Petar i vuk. Ta poučna glazbena bajka o znatiželji, empatiji i hrabrosti postala je simbol glazbenoga kazališta za djecu i mlade.

U travnju se, uslijed otkazivanja kulturnih događanja, krenulo s programom digitalnih matineja, pa su tako na YouTube kanalu Koncertnog ureda Zadar objavljene probrane snimke iz arhiva: dvije snimke Zadarskog komornog orkestra, potom koncert kontratenora Andreasa Scholla i lutnjista Edina Karamazova s otvaranja Kneževe palače; violinista Ereza Ofera i pijanistice Elisavete Blumine; braće Teofilović i Miroslava Tadića; Matije Dedića; gitarskog virtuoza Aniella Desiderija; gypsy jazz sastava Gadjo Manouche, te operne dive Renate Pokupić.

Krajem lipnja, nakon tromjesečne koncertne stanke u Zadru je predstavljen ekskluzivan događaj. Bio je to prvi zajednički koncert Bože Vreće i Edina Karamazova, koji su dva dana zaredom nastupili u rasprodanoj crkvi sv. Nikole predstavljajući svoj zajednički album Lachrimæ.

Slijedile su 60. Glazbene večeri u Sv. Donatu. U okviru proslave te obljetnice predstavljen je novi vizualni identitet koji je izradio tim sa Studija dizajna Arhitektonskog fakulteta u Zagrebu pod vodstvom Feđe Vukića, zatim YouTube video premijera Mobe Šime Dešpalja, skladbe koja je otvorila prvo izdanje Večeri davne 1961. godine, a koju prigodom ove velike obljetnice snimio Zadarski komorni orkestar pod ravnanjem maestra Ivana Repušića, iz svojih domova u vrijeme lockdowna, kao i retrospektiva fotografija iz bogate festivalske povijesti. Na crkvi sv. Donata, Gradskoj vijećnici, Gradskoj straži i Providurovoj palači bile osvanule su četiri zastave s portretima Pavla i Valtera Dešpalja iz 1961. godine, kao i Vladimira Ruždjaka iz 1964. - u objektivu fotografa Ante Brkana - te Ive Pogorelića, kojeg je 1976. na Večerima snimio Abdulah Seferović.

Od koncerata ističemo svečano otvorenje u izravnom prijenosu na Hrvatskoj radioteleviziji (HTV3 i HR3). Simfonijskim orkestrom HRT-a ravnao je Ivan Repušić, uz sopranistice Nelu Šarić i Martu Hut te violinista Romana Simovića. Spomenimo i dva koncerta Zadarskog komornog orkestra: Četiri godišnja doba Vivaldija i Piazzolle, te završni koncert Večeri posvećen osnivaču Pavlu Dešpalju, koji se održao na isti dan kada i prvi koncert Večeri davne 1961. godine.

Iako je ovogodišnji KvartArt Zadar bio otkazan, projekt "ZadrugArt - Zajedno za drugačiji grad" se nastavio, u okviru čega je u rujnu organiziran Blackout Hip Hop Takeover, gdje je po prvi put u Zadru gostovao osječki reper Kandžija. U listopadu je, kao najava Koncertne sezone 2020/2021, u Zadar premijerno stigla Mary May, najsnažnija kantautorica domaće scene.

U okviru programa obilježavanja Dana grada Zadra, 19. listopada na Trgu sv. Frane održala se ceremonija svečanog otkrivanja spomen-ploče Franzu von Suppèu, skladatelju koji je do svoje sedamnaeste godine života živio u Zadru.

Svečano otvaranje sezone 2020/2021 na rasporedu je bilo 24. listopada, kada je, nakon dugo vremena za javnost otvorenoj crkvi sv. Krševana, ansambl za ranu glazbu Antiphonus pod ravnanjem Tomislava Fačinija izveo djela majstora polifonije Bacha i Monteverdija, uz domaće stare majstore Castella, Cecchinija, Jelića, te poseban naglasak na Magnificat iz zbirke psalama Damjana Nembrija - koja je skladana u vrijeme dok je Nembri bio prior crkve sv. Krševana, čime se na najljepši način obilježio povratak u ovaj prostor iznimne arhitekture i akustike.

Slijedio je niz sjajnih pijanističkih izvedbi: Ljerka Pleslić Bjelinski, umjetnica 58 godina duge karijere izvela je program djela hrvatskih autora. U studenom je nastupio riječki klavirist koji, nakon Moskve, Nizozemske, Pariza djeluje u Valenciji, Goran Filipec, s virtuoznim programom Lisztomania & Bersomania. Zadarski komorni orkestar svoju sezonu je započeo koncertom gdje se uz Silbenski tanac Igora Kuljerića i Bartókove Rumunjske plesove izveo Beethovenov Treći koncert za klavir i orkestar, uz solisticu Martinu Filjak.

Ciklus Mladi u Kneževoj u studenom je donio natjecanje Kneževa unplugged: Bee250ven, gdje je pobijedio beatboxer RushIn, odnosno Filip Rušin, 26-godišnji Slovak koji u Zadru živi od 2014. godine. U istom je mjesecu Ciklus Bersa obuhvatio dva koncerta: Bivši učenici - budući kolege, koncert studenata proizišlih iz Glazbene škole Blagoje Bersa, kao i koncert profesora Glazbene škole Blagoje Bersa pod nazivom Zadru na dar.

Godina je završila dvama koncertima posvećena Beethovenu u prosincu, mjesecu njegova rođenja: na koncertu Bee250ven | Klavir & puhači nastupili su flautistica Antonija Jurin Starčević, klarinetist Bruno Philipp, oboist Dario Golčić, Žarko Perišić na fagotu, kornist Boštjan Lipovšek i Krešimir Starčević na klaviru, dok je na Bee250ven | Klavirske sonate Gordana Zubović Pavić, zadarska pijanistica koja živi u Šibeniku izvela je tri Beethovenove sonate