Stockholm, Lucca i Zadar surađuju na rješavanju problema dostavnih vozila u stare gradske jezgre
Grad Stockholm bio je domaćin drugom po redu sastanku EU projekta "ASPIRE" na temu urbane logistike.

Od 24. do 26..6. Grad Stockholm bio je domaćin drugom po redu projektnom sastanku na temu urbane logistike, odnosno upravljanja sustavom dostavnih vozila u EU gradovima - Stockholmu (SW), Lucci (IT), te Zadru (HR), održanome u sklopu projekta ASPIRE financiranog iz programa LIFE.

 Iako se nalaze u različitim dijelovima Europe, tri grada povezuje slična problematika sve većeg pritiska kojeg uzrokuju dostavna vozila na urbane i povijesne jezgre gradova, te koji ugrožavaju sigurnost pješaka i zagađuju okoliš. 

Grad Lucca, povijesni je talijanski gradić sa 80.000 stanovnika, sa prepoznatljivom povijesnom jezgrom koju okružuju u dužini od čak 4,2 kilometra povijesne zidine. Unutar zidina žarište je društvenog i ekonomskog života Lucce sa preko 1680 trgovina, kafića i restorana. Značajan broj poslovnih subjekata u gradskoj jezgri, stvara veliku potražnju za dostavom roba, koja se dostavlja dostavnim vozilima do zadnjeg odredišta, ili do centra za distribuciju koji se nalazi u neposrednoj blizini povijesne jezgre.

Grad Lucca pritisnut rastućim problemom dostave u staru gradsku jezgru prije desetak godina odlučio se za izgradnju Distribucijskog centra, odnosno posebne tvrtke za distribuciju dobara u staru gradsku jezgru. Uz to uložili su sredstva u sustav prepoznavanja dostavnih vozila na ulazima u staru gradski jezgru, organizirali  pretovarna mjesta te uskoro planiraju uvesti i teretne bicikle kojim bi se omogućila dostava roba u grad. Provedbom ovih mjera u gradu se nadaju da će dodatno rasteretiti povijesnu jezgru, a sustav dostave učiniti efikasnijim. 

Stockholm kao središte moći i znanja Švedske ali i Europe, grad Nobelove nagrade i ubrzanog gospodarskog rasta, te grada koji se razvio na vodi i čiju prepoznatljivu gradsku jezgru-Gamla Stan s ostalim dijelovima grada povezuju mostovi, dijeli slične probleme kao što ih imaju Lucca i Zadar. Izolirane gradske jezgre, u slučaju Lucce okružene zidinama, a u slučaju Zadra i Stockholma okruženih morem odnosno vodom, čini pristup gradskim jezgrama otežanim. Velike dnevne fluktuacije posjetitelja i turista koji preplavljuju povijesne jezgre ovih gradova dodatno kompliciraju organizaciju sustava dostave dobara za kafiće, restorane, trgovine i sve druge subjekte koji tamo posluju.

U Galma Stanu živi 3.000 stanovnika, radi njih još 11.000, te djeluje oko 530 poslovnih subjekata. Sustav je organiziran na način da je moguće dostavu vršiti svakog dana od 6 do 11 sati vozilima propisanih gabarita i tonaže. Ipak, vidljiv je učestali problem gužvi koje stvaraju dostavna vozila u primarno pješačkim zonama, te u vremenu kada je broj turista i posjetitelja povijesne jezgre najveći u danu. Uz to, Grad Stockholm čini napore da smanji nelegalne ulaske u pješačku zonu, koji su učestali i gotovo da su postali dio navike lokalnih dostavnih kompanija.

Grad Stockholm ove probleme nastoji riješiti povećanim nadzorom dostavnih vozila, fizičkim barijerama koje su postavljene u pojedinim dijelovima grada, te u zadnje vrijeme novim sustavom teretnih električnih bicikli, koja su rezultat start-upa MoveByBike koji teretnim biciklima distribuiraju dobra po gradskoj jezgri. 

Zadar je s druge strane, važne korake u smanjenju pritiska na gradsku jezgru od strane dostavnih vozila napravio u zadnje dvije godine, prvo kroz izmjenu Odluke o određivanju i uređenju prometa na području Pješačke zone „Poluotok“ u Zadru, te uspostavom sustava video nadzora i pretovarnih mjesta koja su doprinijeli smanjenju broja ulazaka u gradsku jezgru i značajnom smanjenju kršenja odredbi o vremenu u kojem se dostava mora vršiti. Ipak, sustav se još može unaprijediti u djelu poticanja većeg korištenja ekološki prihvatljivih dostavnih vozila euro 4 i viših kategorija, automatskim barijerama na ulazima, te povećanjem efikasnosti nadzora i kažnjavanja počinitelja prekršaja.

U sljedećem razdoblju kroz projekt ASPIRE će se razviti digitalna platforma za upravljanje i kontrolu sustava dostavnih vozila, koja ima svrhu uvesti model nagrađivanja ekološki prihvatljivih dostavljača, što u konačnici treba poslužiti svim gradovima u njihovim nastojanjima da unaprijede sustave dostavnih vozila te zaštite povijesne gradske jezgre.

Vezane fotografije